Intrebari frecvente
- Dacă ești implicat într-un accident de circulație cu autor necunoscut (fuga de la locul accidentului) sau acesta
nu are asigurare RCA valabilă, poți depune o cerere de despăgubire la Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din
România, în calitatea acestuia de organism de plată a despăgubirilor. Pentru mai multe detalii, accesați
https://www.baar.ro/fpvs/organism-de-plata-a-despagubirilor - Poți verifica dacă autovehiculul tău figurează în baza de date AIDA (Administrare Istoric Date Administrare Auto) ca fiind asigurat, la adresa:
https://www.aida.info.ro/polite-rca
Ce am de făcut în caz de daună?
- Sună consultantul Otto Broker care a încheiat polița de asigurare sau apelezi 0732940303
- Mergi la cel mai apropiat centru de constatări al asiguratorului pentru deschiderea dosarului de daună
- Deplasarea la unitatea reparatoare pentru reparația autoturismului
Daună RCA
- Dacă în accident sunt implicate doar 2 vehicule, nu sunt produse pagube și altor obiecte/bunuri și nu sunt implicate victime se completează formularul de constat amiabil de către ambii conducători auto implicați în evenimentul rutier/deplasarea la secția de poliție pe raza căreia s-a produs evenimentul pentru eliberarea procesului verbal
- Depunerea constatului amiabil/procesului verbal emis de poliție la asiguratorul care a emis polița RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului
- Persoana păgubită poate solicita despăgubirea daunelor în baza poliței RCA a persoanei vinovate – cerere la asiguratorul vinovatului. De asemenea, în cazul în care persona păgubită a încheiat contractul RCA cu clauza privind decontarea directă, se poate adresa propriului asigurător pentru instrumentarea daunei.
- Depunerea actelor necesare pentru dosarul de daună potrivit solicitării asigurătorului
- Deplasarea la unitatea reparatoare cu documentul de intrare în reparație
Dauna Locuință
- Suni consultantul Otto Broker care a încheiat polița de asigurare sau apelezi 0732940303
- Urmează avizarea daunei către asigurator si stabilirea unei întâlniri cu inspectorul de daune
- Constatarea daunelor si completarea dosarului
- Plata despăgubirii de către asigurător
1) Ce este asigurarea CASCO?
Chiar dacă nu este obligatorie, asigurarea CASCO este foarte utilă. Daca nu vrei să cheltuiești bani de fiecare dată când mașina ta are o daună, cel mai bine este să închei o poliță CASCO.
Asigurarea CASCO acoperă daunele produse mașinii asigurate, cu condiția ca aceasta să fie înscrisă legal în circulație (înmatriculată provizoriu sau definitiv) și să aparțină proprietarului înscris în polița de asigurare.
2) Pot fi asigurate autovehiculele înmatriculate în străinătate?
De polița CASCO pot beneficia doar autovehiculele înmatriculate în Romania sau care se afla în curs de înmatriculare.
3) Care sunt principalele riscuri asigurate?
În general, riscurile pentru care companiile de asigurări iți oferă despăgubiri sunt:
- ciocniri
- loviri
- zgârieri
- căderi
- răsturnări
- incendii
- calamități naturale
- furt
4) Ce riscuri suplimentare se pot asigura?
Daca plătești o primă suplimentară, poți încheia următoarele clauze speciale:
- acte de vandalism
- furt parțial fără urme de efracție
- circulația în afara drumurilor publice (numai anumiți asiguratori oferă această clauză specială)
- apa la motor
- pierderea cheilor
- reîntregirea automată a sumei asigurate etc.
5) Ce evenimente nu sunt acoperite de asigurarea CASCO?
Asiguratorul nu acordă despăgubiri pentru avariile produse în următoarele cazuri:
- conducerea autoturismului sub influenta băuturilor alcoolice, substanțelor halucinogene sau drogurilor
- intrarea în zone inundabile
- circulația în afara drumurilor publice
- participarea la întreceri sau competiții sportive
- conducătorul auto se sustrage de la recoltarea probelor biologice în vederea stabilirii alcoolemiei sau părăsește locul accidentului, în situația în care acest fapt nu este permis prin dispoziții legale
- autovehiculul este condus de o persoană care nu deține permis de conducere valabil pentru respectiva categorie sau permisul de conducere i-a fost retras, anulat sau reținut în vederea anularii și nu a fost eliberată o dovadă provizorie sau aceasta a expirat
- furtul autoturismului în situația în care talonul sau al doilea rând de chei se aflau în mașină.
6) Cum este calculată prima de asigurare?
Costurile asigurării oscilează în funcție de mai mulți factori. Prima anuală de asigurare este mai mica atunci când autovehiculul în cauza nu a suferit daune mari in ultimele 12 luni sau există un singur conducător auto.
Prima de asigurare va fi, în general, mai mare daca ești persoană juridica sau dacă mașina ta nu este dotată cu sisteme de securitate. Daca mașina ta este considerată a fi de lux, valoarea primei este, în general, mai mare.
7) Ce presupune franșiza?
Franșiza este o suma pe care trebuie s-o achiți în caz de daună. Ea are o valoare fixă sau reprezintă un anumit procent din valoarea asigurată.
Daca optezi pentru o asigurare cu franșiză, vei plăti mai puțin pentru polița CASCO. Dar, la un eventual accident, va trebui să achiți o anumită sumă aferentă daunei create, în funcție de valoarea franșizei prevăzute în contractul semnat cu asiguratorul.
8) Care este valoarea la care se asigură autovehiculul?
Autovehiculele se asigură la valoarea la care au fost cumpărate (valoarea “de nou”). Din aceasta valoare, se scade valoarea “de uzură”, astfel obținându-se valoarea reală actuală a vehiculului.
9) Asigurarea CASCO acoperă și evenimentele produse în afara țării?
În funcție de asigurător, polița CASCO este valabilă sau se poate extinde și în afara țării dacă plătești o primă suplimentară. Dar nu te grăbi să alegi cel mai ieftin RCA și cel mai ieftin CASCO. În loc să plătești pentru o extindere CASCO, mai bine iți închei asigurările RCA și CASCO la același asigurator. Astfel, polița CASCO se extinde gratuit în afara țării iar tu o să ai mai mulți bani de cheltuiala acolo unde te duci.
10) Pot fi asigurate și alte echipamente decât cele din varianta de echipare?
Atunci când îți asiguri mașina este foarte important să declari și echipamentele suplimentare. Prin plata unei prime suplimentare poți primi despăgubiri și pentru acestea.
11) Cum se procedează în caz de accident?
Daca ți-ai luat CASCO prin Otto Broker și ai un accident în care nu sunt implicate victime, stai fără grijă. Tot ce trebuie să faci este să suni persoana care a încheiat asigurarea și să urmezi instrucțiunile acesteia.
Încă nu ești client Otto Broker? Atunci trebuie să contactezi telefonic asiguratorul. Va trebui să mergi la departamentul de constatări al asigurătorului în termenul impus prin contractul de asigurare CASCO (de regula, maxim 24 de ore).
12) Ce e de făcut în cazul accidentelor în care sunt implicate victime?
În acest caz, cel mai bine este să parcurgi toți pașii prevăzuți de legea aplicabilă pentru situația respectivă. Doar după aceea asiguratorul poate realiza evaluarea/constatarea.
Dacă nu știi exact ce să faci, consultantul Otto Broker care a încheiat asigurarea te poate ajuta.
13) În ce mod sunt acoperite cheltuielile?
Este întotdeauna foarte important să cunoști care sunt unitățile reparatoare auto acceptate de către asigurator. Poți deconta direct cu sau fără accept de plată. În cazul în care asiguratorul lucrează cu accept de plată și mergi la un service agreat de acesta, decontarea se va efectua între unitatea reparatoare și asigurătorul tău, iar tu vei putea să îți preiei mașina din unitatea reparatoare imediat ce aceasta a fost reparată. Dacă ai CASCO prin Otto Broker, un consultant te va ajuta să rezolvi și această problemă.
14) Ce se întâmplă în cazul în care aleg un service care nu colaborează cu asigurătorul?
În acest caz, există un potențial factor de risc. Tu trebuie să plătești pentru reparația vehiculului, după care să soliciți decontarea cheltuielilor de la asigurător. Pentru aceasta, trebuie să trimiți asigurătorului documentația necesară care atestă plata lucrării efectuate.
Chiar dacă nu este obligatorie și tu ești un șofer atent, asigurarea CASCO este foarte utilă, mai ales în cazurile soldate cu daune grave, provocate din vina ta.
Și pentru că la Otto Broker ai asistență gratuită la daună, totul este foarte ușor! În caz de accident, un consultant Otto Broker te va ajuta la fiecare pas și-ți va spune chiar și ce unități reparatoare au decontare directă cu asigurătorul tău, pentru ca totul să meargă cât mai repede.
Poți apela la asigurarea CASCO dacă:
- ai parcat pe locul vecinului iar drept mulțumire acesta ti-a vandalizat mașina
- lipsesc elemente componente ale mașinii ca urmare a furtului parțial
- constați că mașina nu mai este la locul ei, deși ai parcat regulamentar și toate cheile mașinii sunt la tine ?
- ai fost implicat într-un accident rutier
- mașina ta a fost avariată din diverse motive (incendiu, explozie, fenomene atmosferice, inundație, cutremur, căderi de corpuri, loviri cu obiecte mobile sau imobile)
În cazul producerii unuia dintre riscurile asigurate, sună consultantul Otto Broker care a încheiat polița ta CASCO. Vei afla exact ce pași trebuie să parcurgi.
Dacă ai încheiat asigurarea CASCO direct la asigurător, mergi la cel mai apropiat punct de constatare unde vei completa o declarație și apoi vei putea să-ți repari mașina într-un service autorizat.
Dacă evenimentul trebuie soluționat prin intermediul poliției, va trebui să obții actele oficiale din partea lor și apoi tot ce trebuie să faci e să urmezi procedurile de mai sus.
Pentru deschiderea dosarului de daună sunt solicitate în principal următoarele documente:
În original:
- permisul de conducere al persoanei care a condus autovehiculul la data daunei
- certificatul de înmatriculare al vehiculului
- cartea de identitate a proprietarului autovehiculului (daca acesta este diferit de șofer)
- cartea de identitate a proprietarului autovehiculului (daca acesta este diferit de șofer)
- autorizația de reparație în original în cazul avariilor cu autor necunoscut SAU procesul verbal de constatare a contravenției eliberat de organele de politie SAU adeverința de daună eliberată de poliție în cazul furturilor parțiale SAU formularul de constat amiabil al accidentului.
În copie:
- polița CASCO (inclusiv anexele tabelare cu vehiculele incluse in asigurare, dacă este cazul)
- cartea de identitate a autovehiculului
- asigurarea RCA (sau dupa Cartea Verde in cazul in care autovehiculul celalalt este inmatriculat in strainatate) a masinii conduse de soferul vinovat de producerea accidentului SAU a buletinului de identitate, permisului de conducere si a certificatului de inmatriculare a masinii soferului vinovat, daca acesta nu are asigurare RCA valida la data producerii accidentului (daca este cazul)
- în cazul vehiculelor aparținând persoanelor juridice, inclusiv societăți de leasing, este necesară o împuternicire/înștiințare de daună din partea firmei proprietare a vehiculului
- certificatul de înmatriculare și/sau cartea de identitate a vehiculului vinovat de producerea accidentului (dacă este cazul)
- permisul de conducere al persoanei care a condus vehiculul vinovat la data daunei (dacă este cazul)
- toate documentele fiscale (în original) care dovedesc reparația vehiculului, de exemplu: facturile, chitanțele fiscale, comenzile de lucru pentru unitate reparatoare, tractare autovehicul, în caz de nevoie etc.
Important
- în caz de furt sau incendiu se vor alerta autoritățile în cel mai scurt timp din momentul constatării, iar societatea de asigurare, potrivit prevederilor din condițiile contractuale aplicabile. În cazul celorlalte daune se va înștiința asigurătorul în termenul prevăzut în condițiile contractuale.
- în caz de furt, este nevoie să prezinți asigurătorului toate seturile de chei ale autovehiculului furat, cartea de identitate și certificatul de înmatriculare în original.
1) Ce acopera o asigurare de calatorie?
Aceasta asigurare este utila in momentul in care pleci din tara. In cazul in care apare o problema medicala serioasa, asigurarea iti acopera cheltuielile impuse de tratamentul de urgenta, pana la stabilizarea starii de sanatate. Sunt acoperite si cheltuielile de repatriere, inclusiv transportul sanitar sau repatrierea corpului in caz de deces survenit ca urmare a unui risc asigurat care are loc in perioada de valabilitate a asigurarii. Asigurarea de calatorie poate fi incheiata de catre persoanele fizice cu domiciuliul in Romania si este valabila in tarile mentionate in polita de asigurare si in tarile de tranzit.
2) Cand se incheie asigurarea de calatorie si cum se platesc primele?
Trebuie sa inchei aceasta asigurare inainte sa iesi din tara. Polita este emisa numai dupa plata integrala a primei de asigurare corespunzatoare perioadei asigurate.
3) Pe ce perioada pot fi asigurat?
Perioada minima de asigurare este de 2 zile, iar cea maxima de 365 zile.
4) Ce avantaje am daca inchei polita medicala pentru calatorii in strainatate?
O asigurare de calatorie intr-o tara straina este necesara avand in vedere, in primul rand, costul foarte mare al serviciilor medicale. De cele mai multe ori, acesta nu poate fi acoperit din bugetul celor care calatoresc. In plus, acoperirea politei poate fi extinsa pentru a cuprinde si riscuri complexe, cum ar fi: pierderea/deteriorarea bagajelor, intarzierea/anularea zborului, raspundere civila fata de terti etc.
5) Ce se despagubeste in baza unei asigurari de calatorie?
Asiguratorul despagubeste cheltuielile medicale de urgenta, efectuate pe timpul sederii tale in strainatate. Cheltuielile medicale se refera la:
- tratamentul ambulatoriu
- cheltuieli pentru transportul efectuat de serviciile de ambulanta, pana la cel mai apropiat spital sau la cel mai apropiat medic
- cheltuieli pentru transferul la o clinica de specialitate, daca acesta este solicitat de medicul curant
- spitalizarea, in masura in care aceasta are loc intr-o instituţie recunoscuta in tara respectiva drept spital, se face sub supravegherea directa a unui medic care are la dispozitie facilitati suficiente de diagnosticare si terapie
- tratament chirurgical de urgenta
- medicamente si materiale sanitare prescrise de medic in cadrul tratamentului, exclusiv proteze
- proceduri de diagnosticare stabilite de medic
- tratamentul dentar, dar numai cel pentru alinarea durerilor acute
6) Care sunt principalele excluderi?
Asiguratorii nu platesc despagubiri in urmatoarele cazuri:
- cheltuieli medicale in conditii de spitalizare sau de internare in clinici de specialitate sau cheltuieli de repatriere care nu au fost avizate in prealabil la asigurator
- boli cronice si consecintele acestora
- boli sau accidente care sunt rezultatul razboiului si evenimentelor similare acestuia, participarii active la revolte; excluderile mai includ sinuciderea, intentia de sinucidere si autoranirea
- boli sau accidente pe care persoana asigurata le-a provocat intentionat sau prin comiterea unei infractiuni, sau ca rezultat al consumului de alcool, droguri sau medicamente
- operatii de chirurgie plastica si reparatorie pentru indepartarea defectelor fizice sau malformatiilor
- cheltuielile efectuate pentru o cura de odihna sau recuperare (fizioterapie) in clinici, statiuni de odihna, balneo-climaterice, sanatorii, case de convalescenta sau institutii similare; tratament psihiatric sau psihoterapeutic
- graviditate (unii asiguratori acopera, insa, interventiile de urgenta care tin strict de salvarea vietii mamei/pruncului)
- cheltuieli efectuate pentru procurarea, inlocuirea sau refacerea protezelor de orice fel si/sau a ochelarilor de vedere
- tratamente sau asistenta medicala acordate in Romania
- intervenţii chirurgicale sau tratamente medicale care pot fi amanate pana la revenirea in tara
- medicamente sau tratamente medicale care trebuie sa fie administrate sau acordate pe parcursul deplasarii in strainatate si care erau cunoscute sau prescrise inainte de inceperea calatoriei.
7) Daca merg in vacanţa la schi si am un accident, asigurarea va acoperi cheltuielile medicale?
Sportul de agrement este o extindere a asigurarii medicale. Interventiile medicale survenite in urma acestor activitati sunt despagubite daca asigurarea a fost intocmita in acest scop. Daca in timpul calatoriei in strainatate, practici ocazional activitati sportive in scop recreativ (de exemplu: schi, schi nautic, snowboard, patinaj, surfing, calarie, carting, ciclism montan, rafting, alpinism), este nevoie sa achiti o prima suplimentara pentru acoperirea acestor riscuri.
8) Cum instiintez asiguratorul de producerea unui eveniment asigurat?
Ca sa beneficiezi de drepturile dobandite prin aceast tip de asigurare, esti obligat sa anunti asiguratorul prin mijloacele puse la dispozitie de catre acesta (telefon, fax, email) in termen de 48 ore de la producerea evenimentului. Exceptie fac situatiile in care asiguratul se afla intr-o stare de inconstienta (caz in care instiintarea va fi realizata imediat ce iese din aceasta stare).
9) Cum se efectueaza despagubirile?
Plata despagubirilor se face pe baza documentelor prezentate in original, documente care fac parte integranta din dosarul de dauna. Plata cheltuielilor medicale se face prin decontare directa de catre societatea de asistenta - in numele asiguratorului sau direct de catre asigurat. In calitate de asigurat, trebuie sa pastrezi toate documentele justificative in original si sa le depui la asigurator pentru deschiderea dosarului de dauna si plata despagubirii.
10) Ce documente sunt necesare pentru despagubire?
Documentele necesare pentru solutionarea cererii de despagubire sunt:
- declaratia ta cu privire la descrierea evenimentului si cuantumul cheltuielilor efectuate
- polita de asigurare
- documente medicale care sa ateste diagnosticul si tratamentul urmat
- facturi emise pe numele tau
- chitante privind cheltuielile medicale (inclusiv pentru produse farmaceutice) sau de repatriere
- orice alte documente relevante pentru solutionarea cererii.
1) Ce reprezintă asigurarea malpraxis?
Potrivit Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, malpraxisul este eroarea profesională săvârșită în exercitarea actului medical sau medico-farmaceutic, generatoare de prejudicii asupra pacientului, implicând răspunderea civilă a personalului medical şi a furnizorului de produse și servicii medicale, sanitare și farmaceutice.
2) Cine poate încheia această asigurare?
Pot beneficia de asigurarea malpraxis:
- persoanele fizice posesoare a diplomei de medic/ medic stomatolog/farmacist
- asistenți medicali și alte categorii de personal sanitar (surori medicale, laboranți, tehnicieni medicali și alte cadre cu pregătire de specialitate) - persoane autorizate conform legislației în vigoare
- unități medicale (spitale, maternități, policlinici, dispensare, sanatorii, cabinete particulare etc.) pentru prepușii acestora.
3) Pe ce perioadă se încheie asigurarea malpraxis?
Asigurarea se încheie pentru o perioadă de 1 an.
4) Care sunt riscurile de bază acoperite de această asigurare?
Daca închei această asigurare, următoarele riscuri vor fi preluate de asigurător:
- prejudicii produse prin săvârșirea (în timpul și în legătură cu exercitarea activității profesionale în limitele de competență conferite de autorizația de liberă practică) unor acte de neglijență care au drept rezultat vătămări corporale, îmbolnăvirea sau decesul pacienților ori pagube materiale la bunurile aparținând acestora
- • cheltuielile de judecată la care ești obligat în procesul civil
5) Ce riscuri suplimentare pot fi solicitate?
Pe lângă riscul de bază, poți opta pentru extinderea acoperirii și pentru riscurile listate mai jos. Va trebui să alegi clauze suplimentare ceea ce înseamnă că vei plăti mai mult pentru prima de asigurare.
- Clauza “Daune morale” - acoperă daunele morale produse pacienților ca urmare a actelor de malpraxis
- Clauza “Răspundere pentru subalterni” - valabilă doar pentru cadrele medicale care au personal în subordine. Acoperă răspunderea pentru personalul din subordine.
- Clauza “Primul ajutor” - valabilă doar pentru cadre medicale din alte unități decât cele din secțiile de primire urgente. Acoperă prejudiciile materiale apărute ca urmare a erorilor profesionale în legătură cu intervențiile în caz de urgențe medicale, indiferent dacă au fost acordate în unități medicale sau în afara lor.
- Clauza “Daune estetice” se adresează doar medicilor chirurgi esteticieni/plasticieni. Acoperă daunele materiale apărute ca urmare a unei vătămări corporale (inclusiv infecții sau paralizii) sau a decesului, ca urmare a unor operații plastice de înfrumusețare. Nu se acoperă însă neobținerea rezultatului estetic scontat de pacient. Operațiile de chirurgie reparatorie necesare din cauza unor accidente sau malformații sunt acoperite în riscul de bază și nu este necesară clauza daune estetice.
- Clauza “Ameliorare estetica” - valabilă doar pentru medicii chirurgi. Acoperă costurile operațiilor plastice de ameliorare a aspectului intervențiilor chirurgicale care au lăsat cicatrici mult mai inestetice decât cicatricile normale pentru acel tip de intervenție chirurgicală
- Clauza “Boli profesionale” - se acordă pentru boli profesionale contractate în timpul desfășurării profesiei
6) Care sunt excluderile generale?
Nu vei primi despăgubiri pentru orice tip de prejudicii în următoarele cazuri:
- cauzele de nerăspundere prevăzute de lege
- prejudicii produse cu intenție de către asigurat sau prejudicii care au la baza cererii de despăgubire frauduloase sau de rea credință formulate de pacient
- prejudicii produse prin acte profesionale considerate prohibite în conformitate cu dispozițiile legale sau reglementare în vigoare sau ca urmare a furnizării serviciilor medicale în alte scopuri decât pentru diagnostic sau tratament
- în condițiile practicării profesiunii medicale de către asigurat cu depășirea limitelor de competență pentru care acesta este autorizat, ca urmare a prestării unor servicii medicale pentru care asiguratul nu a fost autorizat/acreditat sau entru prejudicii produse ca urmare a unor erori profesionale săvârșite în perioada în care cadrul medical a fost suspendat din profesie
- prejudicii care rezultă din deținerea și folosirea de produse/substanțe nocive, periculoase, toxice sau din folosirea, fabricarea sau vânzarea de substanțe farmaceutice și din alte produse medicamentoase fără autorizație de desfacere pe piață eliberată potrivit prevederilor legale aplicabile sau din utilizarea unor dispozitive medicale sau accesorii ale acestora neînregistrate conform dispozițiilor legale în vigoare
- dacă asiguratul se află sub influenta băuturilor alcoolice, drogurilor/narcoticelor sau substanțelor halucinogene interzise de lege, ingerate în mod voluntar
- cererile de despăgubire au fost introduse după expirarea perioadei extinse de notificare sau cererile de despăgubire au la baza erori profesionale săvârșite de asigurat înainte de începerea perioadei anterioare de acoperire neîntreruptă
- prejudicii cauzate de terorism, de război sau operațiuni de război (chiar și nedeclarat), invazie, ocupație militară, război civil, insurecție, tulburări civile, revolte, greve, acte de vandalism, acte de sabotaj (inclusiv contaminările biologice și/sau chimice)
- prejudicii ce derivă din riscuri nucleare sau cauzate de poluare din orice cauză, inclusiv contaminare, infiltrații, deversări sau degajări gazoase sau de fumigene sau cauzate de azbest, inclusiv de substanțe sau produse ce conțin azbest, cauzate de silica sau bioxid de siliciu
- prejudicii ca urmare a suplinirii omisiunilor medicului sau absenței dozajelor în cazul unor medicamente considerate periculoase, sau a eliberării efective a acestui tip de medicamente deși nu au fost prescrise printr-o rețetă de un medic specialist
- prejudicii ca urmare a nerespectării de către asigurat a instrucțiunilor de păstrare sau a posologiei medicamentelor sau a preparării unor medicamente în condiții improprii, fără a respecta dozajele prescrise de farmacolog sau prin înlocuirea neautorizată a unor substanțe componente.
7) Cine efectuează constatarea lși evaluarea despăgubirilor?
Stabilirea cuantumului despăgubirilor se poate face prin acord amiabil în procedura de mediere sau în baza unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile. Asiguratorul, asiguratul și pacientul vătămat pot opta pentru stabilirea despăgubirilor la procedura de mediere în condițiile legii. Pentru a apela la procedura de mediere în vederea stabilirii unui acord amiabil cu privire la cuantumul despăgubirilor trebuie să existe o decizie a Comisiei de stabilire a cazurilor de malpraxis în condițiile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată. În baza documentației complete referitoare la cauzele și împrejurările producerii prejudiciului, aceasta Comisie se pronunță cu privire la culpa asiguratului și existența actului de malpraxis. Dacă se constată existența cazului de malpraxis, în baza deciziei emisă de Comisia de stabilire a cazurilor de malpraxis, asigurătorul împreună cu asiguratul și persoana prejudiciată vor stabili cuantumul prejudiciului. În caz de neînțelegere asupra cuantumului prejudiciului sau a contestării deciziei Comisiei de evaluare a cazurilor de malpraxis, despăgubirile se vor acorda în baza unei hotărâri judecătorești definitive și irevocabile.
8) Cum sunt acordate despăgubirile?
Persoanele prejudiciate vor primi despăgubirea în termen de 30 de zile de la stabilirea unui acord amiabil sau de la rămânerea definitivă a unei hotărâri judecătorești. Despăgubirea va fi achitată în lei iar suma maximă acordată nu va putea depăși limitele de despăgubire stabilite în contractul de asigurare. Dacă limita de despăgubire a poliței a fost stabilită în valută, despăgubirea va fi achitată în lei, la cursul BNR din data efectuării plații.
Asigurarea Cartea Verde
- Incepand cu 1 ianuarie 2007, asigurarea Cartea Verde se emite impreuna cu polita de asigurare obligatorie RCA. Rolul acestei asigurari este de a acoperi eventualele pagube produse unei terte persoane, pe teritoriul unei tari straine.
- Cartea Verde este de obicei valabila pentru tarile Uniunii Europene precum si in Elvetia, Norvegia, Islanda, Croatia, Moldova, Turcia si Andorra , insa aceste reglementari depind si de asiguratorul la care incheiati polita.
- Despagubirile acordate sunt in stransa corelare cu legile in vigoare ale statului in care s-a produs evenimentul.
- Statele in care asigurarea Cartea Verde nu iti ofera acoperire sunt barate cu un x in cadrul politei de asigurare.
- In situatia in care asigurarea ta Cartea Verde nu este valabila pentru un stat pe care doresti sa il tranzitezi, ai fi nevoit sa inchei alta asigurare Carte Verde care sa includa si respectivul stat.
- Pentru a evita astfel de situatii iti prezentam in cele ce urmeaza statele excluse din asigurarea Cartea Verde pentru asiguratorii pe care ii regasim in ofertele de asigurare RCA ale Otto Broker:
- Calculeaza tarifele de la toti acesti asiguratori folosind Calculatorul RCA oferit de Otto Broker!
Daca trebuie sa reinnoiesti o polita ce urmeaza sa expire, noua polita va intra in valabilitate in ziua urmatoare de la data expirarii. Daca doresti sa inchei o polita noua, fara a avea continuitate, noua polita va intra in valabilitate la cinci zile de la data emiterii. Detalii aici.
Daca bunurile sau locuinta au avut de suferit in urma producerii unui risc asigurat, trebuie sa contactezi imediat serviciul de daune al asiguratorului sau brokerul care ti-a incheiat asigurarea. Dupa ce anunti producerea daunei, vei primi indrumarile necesare astfel incat cazul tau sa fie solutionat in cel mai scurt timp.
Inspectorul desemnat de asigurator este cel care va realiza constatarea pagubelor. Inspectorul se va deplasa la locuinta asigurata pentru a efectua constatarea si va intocmi un proces verbal.
In cazul producerii unui risc asigurat, Otto Broker iti recomanda:
- sa incerci sa limitezi pagubele fara sa atingi zonele avariate pana la cercetarea acestora de catre organele abilitate
- sa anunti organele abilitate (politie, pompieri sau alte autoritati competente) in maxim 24 de ore de la constatarea pagubei
- sa contactezi cat mai repede cu putinta serviciul de daune al asiguratorului sau brokerul care a incheiat asigurarea pentru a-i instiinta in legatura cu producerea daunei
- sa pastrezi bunurile avariate pentru a putea fi puse la dispozitia inspectorului de dauna de la firma de asigurari unde ai incheiat polita
- in caz de furt, scrie o lista cu toate bunurile lipsa
- in cazul in care trebuie sa faci reparatii provizorii asupra imobilului, pastreaza toate documente doveditoare legate de cheltuieli
- este important de retinut ca firma de asigurari trebuie sa realizeze constatarea pagubelor inainte ca tu sa poti efectua reparatii complete.
Pentru deschiderea dosarului de dauna, sunt solicitate de obicei urmatoarele documente:
- copia politei de asigurare sau numarul acesteia
- cartea de identitate a asiguratului sau a imputernicitului acestuia
- acte care dovedesc interesul asupra bunului/bunurilor asigurate (de proprietate, inchiriere, facturi, etc.)
- act doveditor de la autoritatile locale in caz de calamitati naturale, furtuna, grindina, uragan
- proces verbal de la asociatia de proprietari in caz de inundatie cauzata de instalatii
- proces verbal de interventie, constatare pentru incendiu si explozie
- dovada de la politie pentru furt prin efractie/talharie al continutului sau tentativa de furt.
Mai jos gasesti datele de contact ale asiguratorilor:
Allianz :Info Line
Tel: 021.20.19.18.0 (tarif normal apelabil din toate retelele
Astra: Call center daune
Tel: 0800 0800 88 - apelare gratuita
Luni - Vineri 9:00 la 20:00
Sambata 09:00 -16:00
Euroins: Call center daune
Sos. Bucuresti Nord, nr. 10, Global City Business Park, Cladirea O21, parter, com. Voluntari, jud. Ilfov.
Tel: 021 31 70 741 / 021 31 70 742
E-mail: daune.bucuresti [ @ ] euroins.ro
Generali: Call center daune
Bucuresti
Tel: 021 30 78 268 / 30 78 289 / 30 78 364 - in intervalul orar 09.00 - 17.00.
Fax: 021 31 23 720
Gothaer: Call center daune
Serviciul clienti : 021 200 00 00
Groupama: Call center daune
Centru Operational Daune Bucuresti
Calea Plevnei nr. 139, et. 4, Bucuresti
Tel: 021 302 08 88 / 037 27 04 289
Email: callplevnei [ @ ] groupama.ro
Sediu Central Bucuresti
Str. Mihai Eminescu nr. 45, Bucuresti
Tel: 021 30 58 000 / 305 80 01 / 305 80 02 / 305 80 03
Email: office [ @ ] groupama.ro
Omniasig: Call center daune
Tel: 021 9669 - disponibil non-stop
Uniqa: Call center daune
Bucuresti
Tel: 0758063830 / 0758063831 / 0758063832 / 0758063833 / 0758063834 / 021 32 75 448
Email: avizaridaunebucuresti [ @ ] uniqa.ro
- Cine poate încheia aceasta asigurare?
- Ce face obiectul asigurarii locuintei?
- conductele de alimentare şi de canalizare interioare
- obiectele sanitare
- instalatia electrica a constructiei
- corpurile de iluminat inglobate in constructie
- materialele de placare fixate pe pereti, pardoseala, tavan
- tavanele false.
- Care sunt principalele excluderi?
- cladirile in stare avansata de degradare, nelocuite sau parasite, fara usi, ferestre sau incuietori
- cladirile aflate in zone cu risc seismic, inundabile sau predispuse la alunecari de teren
- cladirile in constructie
- terenul
- constructiile subterane fara cladiri deasupra lor
- cladirile care au fost construite fara proiecte si/sau autorizatii de constructie.
- Pot fi asigurate anexele din gospodarie?
- In ce conditii poate fi modificata polita de asigurare emisa?
- Care sunt principalele riscuri asigurate?
- cutremur de pamant
- inundatii si aluviuni
- alunecari de teren
- incendiu
- trasnet
- explozie
- caderea aparatelor de zbor si a vehiculelor spatiale
- lovirea de catre vehicule rutiere care nu iti apartin.
- fenomene atmosferice
- pagube provocate de greutatea stratului de zapada.
- Ce riscuri pot fi asigurate suplimentar?
- Ce riscuri nu pot fi acoperite?
- Care este perioada de valabilitate a asigurării?
- Cum poate fi stabilita suma asigurata?
- Ce este fransiza?
- Care sunt modalitatile si termenele de plata ale primelor de asigurare?
Pentru a inchei asigurarea de locuinta trebuie sa fii proprietar, chirias, administrator, custode sau mostenitor legal al cladirii sau bunurilor pentru care se doreste incheierea asigurarii.
Iti poti asigura cladirile si alte constructii cu destinatie locativa, dependintele acestora si constructiile anexe (exclusiv valoarea terenului). Se considera ca fiind parte componenta a constructiei:
Nu poti asigura:
Poti sa-ti asiguri boxa, garajul, sau alta constructie fara destinatie locativa numai printr-o extindere la polita de asigurare a cladirii locuite, cu acordul asiguratorului si cu mentionarea expresa a acestor dependinte in polita de asigurare.
Poti solicita asiguratorului modificarea politei de asigurare, insa este necesar acordul ambelor parti. Trebuie doar sa semnezi un act aditional si sa achiti o prima suplimentara, daca acest lucru este necesar (de exemplu plata unei prime suplimentare daca doresti asigurarea la o valoare mai mare).
Riscurile minime pentru care iti poti asigura cladirea sunt urmatoarele:
Alte riscuri ce pot fi asigurate prin intermediul unei polite de asigurarea a locuintei sunt:
Prin plata unei prime suplimentare, poti fi despagubit si pentru pagubele provocate de spargerea accidentala a conductelor de apa, refulari, furt sau acte de vandalism, daune cauzate tertilor ca urmare a producerii unui eveniment asigurat, avarii accidentale la centrala termica, spargerea bunurilor casabile etc.
Nu vei primi despagubiri pentru daune provocate de razboi, revolte, greve, confiscari, exproprieri sau explozii atomice. O alta excludere se refera la pagubele cauzate de producerea cu intentie a riscului asigurat de catre asigurat sau de catre membrii familiei sale. De asemenea este exclusa de prabusirea cladirilor ca urmare a erorilor de proiectare si/sau defectelor de constructie.
Esti asigurat incepand cu ora “00:00” a datei prevazute in polita de asigurare, dar nu inainte de expirarea zilei in care a fost emisa polita si in care ai achitat prima de asigurare sau prima rata. Contractul are o durata de 12 luni si inceteaza la ora 24:00 a ultimei zile din perioada de asigurare precizata in polita de asigurare.
Te sfatuim sa iti asiguri locuinta la valoarea ei reala sau de piata. In cazul daunei totale, vei primi toti banii de care ai nevoie pentru o locuinta noua. Poti incheia asigurarea si la valoarea de nou insa va trebui sa tii cont de cheltuielile necesare pentru construirea integrala a cladirii sau achizitionarea unor bunuri similare.
Fransiza este partea din dauna pe care trebuie sa o suporti tu, in cazul in care se produce un eveniment asigurat. Fransiza poate fi stabilita ca o suma fixa sau un procent din despagubirea totala.
Poti plati prima de asigurare anticipat si integral sau in rate. Prima rata se plateste la incheierea politei, iar urmatoarele pana la datele scadente mentionate in cadrul politei de asigurare.
- varsta
- istoricul de daunalitate
- caracteristicile tehnice ale masinii
- judetul si localitatea pe care este inmatriculata
- 1. RCA in rate acordate de anumiti asiguratori, pentru politele emise pe 12 luni si cu prima peste o anumita limita
- 2. RCA in rate de la bancile noastre partenere: BRD, Banca Transilvania, Alpha Bank, Garanti BBVA
- 3. RCA in rate prin cardurile de credit ale clientilor: ING, BCR, BRD